3

Автори зазначають, що деякі існуючі інструменти відкритості фактично нівелюються недоброчесними посадовцями.

Відкритість і прозорість державних органів та органів місцевого самоврядування – важливий аспект для здійснення громадського контролю за їхньою роботою. Втім, недоброчесні посадовці все ще мають лазівки для того, щоб і надалі працювати у закритому чи напівзакритому режимі. А часом навіть відсутність таких лазівок їх не зупиняє. Так, навіть до пандемії у ЗМІ періодично з’являлася інформація, що в якомусь місті громадян не пускають на засідання міськради без вагомих на те причин. Одним із найочевидніших вирішень цієї проблеми є встановлення обов’язкових онлайн-трансляцій усіх відкритих засідань.

 «Сучасні інтернет-технології дозволяють забезпечити відеотрансляцію засідань органів влади в режимі реального часу, а також зберігати відеозаписи цих засідань у відкритому доступі, однак такі відеотрансляції за законом не є обов’язковими і в більшості випадків не здійснюються» – зазначають у пояснювальній записці до законопроекту №4582 його автори.

Також у пояснювальній записці зазначено, що українські закони у багатьох аспектах щодо відкритості роботи державних органів та органів місцевого самоврядування є доволі прогресивними. Наприклад, щодо доступу до публічної інформації, протоколів засідань органів влади, поіменних результатів голосувань у парламенті та місцевих радах, рішень органів влади та проектів цих рішень. Втім, саме можливості відвідувати засідання або слідкувати за їх роботою у режимі реального часу на практиці нівелюють – шляхом фізичного обмеження доступу або ж зловживанням формулюваннями законів по типу «за можливості».

Отже, депутати пропонують встановити, що засідання місцевих рад, Верховної Ради та її комітетів (крім закритих засідань) мають обов’язково транслюватися у прямому ефірі на офіційних вебсторінках цих органів. Більше того, усі ці записи мають безстроково зберігатися на цьому ж сайті. Законодавці вважають, що у рамках децентралізації у місцевих органів з’явилися відповідні матеріально-технічні можливості для проведення прямих трансляцій.

Також пропонується визначити, що на засіданнях ОМС присутні мають право здійснювати звукозапис, кіно-, фото- і відео зйомку, а також транслювати засідання на радіо, телебачення чи до Інтернету у спосіб, що не перешкоджає проведенню засідання – так само, як це передбачено для комітетів. Втім, зміни торкнуться і комітетів також. Законопроект передбачає виключення із відповідного закону норми, за якою присутні зобов’язані попереджати головуючого про проведення таких дій перед початком засідання комітету.

Вилучається також і лазівка з перехідних положення закону про комітети, якою можна зловживати для не проведення трансляцій, коли засідання відбувається у режимі відеоконференції під час карантину. Так, пропонується визначити, що у такому режимі засідання комітету проводяться не «з можливою» (як це є зараз), а «з обов’язковою» одночасною трансляцією на сайті.

З усіх запропонованих змін, єдина, яка викликає найбільше сумнівів – це безстроковість збереження трансляцій засідань. Із часом це буде все важче реалізувати суто з матеріально-технічної точки зору. Чим більше трансляцій треба буде зберегти, тим більше пам’яті під це буде необхідно, що матиме на увазі все більші витрати на підтримання функціонування сайту та, відповідно, скорочення доступних ресурсів для витрат на інші статті.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що у Раді пропонують запровадити грошове заохочення для тих, хто найкраще склав ЗНО. Але вже знайшлися ті, хто вирішив на цьому зекономити.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.